Könyvkritika: C.S. Lewis - Narnia krónikái 1. - 4.

 Sziasztok! :)

   Többször említettem már, hogy jelenleg a Narnia krónikái körül forog az életem, hiszen ezerrel írom a szakdolgozatomat. 

   Legutóbb azt írtam, hogy egyelőre nem fogok semmit sem olvasni, de aztán rájöttem, hogy bizony régen volt amikor utoljára a kezembe vettem a krónikákat, sok mindenre hiányosan emlékszem, amit most nem engedhetek meg magamnak.

   Így jött az ötlet, hogy tartok egy gyors újraolvasást mind a hét kötetből, amiből most az első négyről hozom is a rövid értékelésemet, véleményemet.

   Hamarosan pedig érkezem majd a folytatással.

C. S. Lewis
A varázsló unokaöccse (The Magician's Nephew)
Narnia krónikái sorozat - Első kötet
Magyar kiadás éve: 1996-tól folyamatosan

Fülszöveg:
Tudni szeretnél valamit Narniáról? Ez az a birodalom, ahol megszólalnak az állatok, ahol a legváratlanabb pillanatban egy boszorkány karmai közé kerülsz, ahol a Jó akaratából új világ születik. Ahová véletlenül keveredik a két barát: Digory és Polly. Ha kinyitod a könyvet, őket kísérheted el e titokzatos világba. Abba a világba, ahol semmi sem lehetetlen.

   Emlékszem, hogy amikor először olvastam, már akkor is nagyon tetszett és ez most sem volt másképpen.
   Egyszerű, letisztult, aranyos kis tündérmese és roppant tanulságos. 
   Kedves emlékekkel töltött el és tölt el mindig ha rágondolok. A szereplők roppant módon szerethetőek, néha még a gonosz karakterek is. 
   Narnia megalapítása érdekes, különleges, Jadis múltja pedig felkavaró.
   Egyszer – még gimiben – nyertem egy irodalmi pályázatot, amikor a kedvenc megfilmesített regényemet kellett bemutatni és ott a második részről írtam. Akkor utánaolvastam C. S. Lewis munkásságának és kiderült az is, hogy az író először Az oroszlán, a boszorkány és a ruhásszekrényt írta meg, majd miután kiadta, csak akkor vetette papírra az előzményeket.
   Így teljesen érthető, hogy A varázsló unokaöccse miért ilyen szerteágazó szereplői múltat ölel fel.
A ruhásszekrény megalkotása a kedvenc momentumom. :)
   Sok a hasonlóság Lewis gyermmekkora és az itt zajló események között. Az ő anyukája is súlyos beteg volt, akárcsk Digory mamája, habár  a hölgy végül az életét vesztette.
   Az írónak egy Kirkpatrick nevű professzor volt a tanítója és náluk lakott, amikor magántanuló lett. Ismerős valakinek a nevek hasonlósága? Kirkpatrick professzor és Kirke professzor? Hmhmhm. Ugye, ugye.


C. S. Lewis
Az ​oroszlán, a boszorkány és a ruhásszekrény (The Lion, the Witch and the Wardrobe)
Narnia krónikái sorozat - Második kötet
Magyar kiadás éve: 1988-tól folyamatosan

Fülszöveg:
Narnia egy jéggé dermedt birodalom, ahol örök tél uralkodik, Narnia az ország, amely szabadítójára vár. Egy ódon, vidéki kastély eldugott szobájában áll a titokzatos szekrény, a négy kis kalandor ennek ajtaján keresztül lép be Narnia földjére, amelyet a Fehér Boszorkány tart rabságban. Már minden remény veszni látszik, amikor visszatér Aslan, a Nagy Oroszlán. Elérkezik az igazság pillanata, s megindul a kalandos küzdelem a Jó hatalomra juttatásáért…

   A második rész az egyik kedvencem. Filmen is imádtam és könyvben is lenyűgöző.
   Nagyon szeretem a Pevensie testvéreket. 
   Peter és Lucy a kedvencem, Edmundot itt még nagyon utáltam és haragudtam rá, de a későbbiekben őt is a szívembe zártam. Susan nekem itt még egy kicsit közömbös, de végül őt is sikerült - többé-kevésbé -  megkedvelnem.
   Szerencsések ezek a gyerekek, hogy ilyen hatalmas, életre szóló kalandokban vehetnek részt.
   Régebben is úgy voltam vele, hogy bárcsak én is egy lettem volna közülük és ez most sem változott. Ők négyen a kedvenc könyves testvéreim. (Ezt jól megmondtam!)
    Nagyon sajnálom, hogy szinte majdnem leélnek egy egész életet Narniában, ezen a csodálatos helyen és végül vissza kell térniük a mi világunkba! Én biztos nem viseltem volna olyan jól ezt az egészet, mint ők. Le a kalappal előttük.
   Olvasás után, a filmet, úgy ezredjére is kötelező megnézni. :)


C. S. Lewis
A ló és kis gazdája (The Horse and His Boy)
Narnia krónikái sorozat - Harmadik kötet
Magyar kiadás éve: 1995-től folyamatosan

Fülszöveg:
Narnia… ahol egyes lovak emberi nyelven beszélnek… ahol az árulás ellenére a sors beteljesül. Két, mindenre elszánt szökevény találkozik, s egyesítik erőiket. Eleinte ugyan csak zord és kiszolgáltatott életük elől menekülnek, ám hamarosan egy szörnyű viadal kellős közepén találják magukat. Ez a csata dönti el sorsukat és Narnia sorsát is.

   Ez a rész kicsit kilóg a sorból, hiszen itt a Pevensie testvérek felnőtt-narniai életének kalandjait követhetjük nyomon, ami persze nem feltétlenül rossz.
   Inkább 2,5. rész ez, mint a 3., de az is igaz, hogy így illik a legjobban az időrendi sorrendbe.
   Peter nagyon hiányzott, hiszen elment harcolni, de legalább Lucy és a többiek szerepeltek. 
   Lucy továbbra is hozza a formáját, hiszen bátor, talpraesett és még mindig hisz.
   Edmund itt már szimpatikus, jóval érettebb, de Susan még mindig nem annyira. :(
   Bree nagyon cuki, igazi belevaló, jópofa ló és persze Shasta is bátor, bár kicsit öntörvényű. 
   Aravis és Hwin kettőse szintén szimpatikusak. Roppant dicsérendő és tisztelem őket, hogy a jólétből szöktek meg, pontosan azért mert valami sokkal többre vágytak.
   Olvasás közben határozottan Koldus és királyfi érzésem volt, de az nagyon jót jelent.
   Ami kimondottan tetszett, az az arab világ narniásított változata, ami új színt hozott a Narnia kötetek atmoszférájába.


C. S. Lewis
Caspian herceg (Prince Caspian)
Narnia krónikái sorozat - Negyedik kötet
Magyar kiadás éve: 1988-tól folyamatosan

Fülszöveg:
Narnia… ahol az állatok beszélnek… a fák vándorolnak… s ahol hamarosan kitör a véres háború. A herceg, kit jogtalanul megfosztottak trónjától, végső elkeseredésében hadsereget gyűjt, hogy megszabadítsa hazáját a bitorlótól. Végül azonban két ember között dől el a küzdelem. A becsület csatája dönt az egész világ sorsa fölött.

   A legjobb Narnia regény. Most már kétségtelen, legalábbis nekem.
   Minden sorát szerettem, hiszen visszatértek a régi, kedvenc szereplők és rengeteg új is jött.
   Caspian a tökéletes herceg és jövőbeli király jelölt. Amikor még fiatalabb voltam, róla álmodoztam és nem titok, hogy ő volt az első igazi, könyves álompasim.
   Peter és Lucy legszerethetőbb tulajdonságai a hűség, a hit és a bátorság ebben a kötetben mind-mind megjelennek.
   Cincz Vitéz pedig olyan édes és szerethető egy figura. :)
   Mivel külön is olvasható, nem feltétele a többi résznek az ismerete, így hát ha csak egy könyvet ajánlhatnék a sorozatból, akkor ezt mondanám.
   Team Caspian.
   Az egyetlen amit sajnálok, hogy a filmen megírt Susan-Caspian vonzalomnak itt még a szikrája sincs meg. Pedig én nagyon shippelem őket.

Megjegyzések