Könyvkritika: Shannon Hale - Vakáció ​Mr. Darcyval

Shannon Hale
Vakáció Mr. Darcyval (Austenland)
Austenland duológia – 1. rész
Magyar kiadás éve: 2014

Fülszöveg:
Jane fiatal New York-i nő, aki mintha képtelen volna rátalálni az igazira – talán azért, mert titokban megszállottan rajong Mr Darcyért, ahogyan Colin Firth játszotta a Büszkeség és balítélet BBC adaptációjában.
Ám amikor egy jómódú rokona örökül hagy rá egy Austen-mániás nők számára kitalált, angliai vakációt, Jane ábrándjai arról, hogy megismerkedjen a tökéletes, régensség korabeli úriemberrel, hirtelen valóságosabbá válnak, mint azt valaha is képzelte volna.
Vajon ez a hamis austeni világba tett utazás elég lesz-e ahhoz, hogy Jane mindörökre lerázza magáról megszállottságát? Vagy álmai esetleg valóra válnak, és megleli a maga Mr Darcy-ját?
A történet magával ragadó, elbűvölő és csupa empátia. Shannon Hale mindnyájunkból kihozza a benne szunnyadó Jane Austen rajongót.

   Ez most lehet, hogy végtelenül szánalmasan fog hangzani, de régen én magam is ilyen elvetemült, elvakult rajongó voltam, mint Jane.
   Amikor kijött magyarul az első Alkonyat regény, majd pár héttel később a film, egyszerűen nem tudtam többé türtőztetni magam és odáig meg vissza voltam Edward Cullen-ért.
   Számomra ő volt a TÖKÉLETES pasi, az IGAZI, az ÁLOMFÉRFI és még sorolhatnám. Képtelen voltam elhinni, hogy létezik még egy olyan férfi, mint Edward?!
A magyar kiadás borítója
   Akkoriban egy Norbi nevű srácba voltam szerelmes, akivel - többek között - pont azért nem jött végül össze a dolog, mert a fiú többször kijelentette: Az elképzelt Edward ideálomhoz és imádatomhoz egyszerűen képtelenség felérni. 
   Akkor persze tudatosult bennem, hogy valamit nem jól csinálok, de ez utána már nem igazán számított. Hozzáteszem, én magam akkor 17 éves voltam, szóval mentség lehet a kor és a reménytelenül bakfis, tini viselkedés...
   Ebben a könyvben, Jane már igencsak felnőtt, bőven elmúlt harminc, de még mindig megszállottan rajong Mr. Darcyért és persze imádja Jane Austen könyveit, valamint a régens korabeli Angliát.
   Ez a cseppet sem érett viselkedés akár még zavarhatott is volna, de mint említettem, könnyen tudtam vele azonosulni, ráadásul ez volt a sztori fő alapja, szóval persze, hogy erről szólt. 
   Ha minden jól megy, akkor egy hét múlva ilyenkor már Egerben leszek és bőszen nyaralok, szóval számomra egyértelmű volt, hogy sort kerítek egy nyaralás előtti nyaralós könyvre, főleg azért, mert másokkal ellentétben: sosem szoktam olvasni a vakáció alatt. Olyankor minden egyéb, más dologra koncentrálok... :)
   A lényeg pedig még mindig az, hogy nekem kimondottan tetszett ez a könyv. Teljesen kikapcsolt, végtelenül szórakoztatónak és viccesnek bizonyult. 
   A Molyon vettem az egyik tagtól, mindössze 500 Ft-ért, szóval teljesen megérte. 
   Először egyébként a filmet láttam, amit egyszerűen imádtam, így hát nem is volt kérdés, hogy valamikor sort kerítek a regény változatra is.
Mr. Nobley, Martin és Jane
   Az egyetlen dolog, amit kimondottan sajnálok, hogy a 2014-es megjelenést szem előtt tartva, szinte biztos vagyok benne, hogy a folytatás már sosem fog megjelenni magyarul. Tudom, hogy a második rész már nem Jane kalandjairól szól és teljesen más Austen regény alapjaira épül, de azért nagyon érdekelt volna, hogy mások milyen kalandokat élhetnek még meg Austenlanden.
   Egyébként pont az Alkonyatnak köszönhetem azt is, hogy anno elolvastam és sort kerítettem a Büszkeség és balítéletre, ami így az egyik nagy kedvencem lett. Darcy természetesen engem is elvarázsolt és nem is ismerek nála nagyobb  úriembert. 
   Ez az egész Austen korabeli légkör, a ruhák, a környezet és minden más, egyszerűen varázslatos és magam is szívesen kipróbálnám, habár ez a színészek vesznek körül és még rá is játszanak a dolgokra? Na, az viszont kimondottan zavarna, hiszen Jane is pont abba a hibába esett bele, hogy egyszerűen képtelen volt rájönni: Ki az, aki teljesen őszinte és ki az, aki csupán csak megjátssza magát?
A kedvenc könyves és filmes jelenetem :)
   Jane maga kezdetben nem volt annyira szimpatikus, de egész szép karakterfejlődést írt le. Sikerült megkedvelnem és megértenem őt, ami már önmagában is sikerként könyvelhető el. 
   Aztán persze ott volt Mr. Nobley figurája, aki sok mindenben hajazott Darcyra és pont ezért egyszerűen nem tudtam őt nem kedvelni. 
   Már a filmben is szerettem, ami  JJ Feild parádés színészi játékának volt betudható, akit már ismertem a BBC féle Agatha Christie feldolgozásokból is. Többek között, JJ Feild-nek volt
köszönhető az is, hogy a Halál a Níluson adaptációban igazán kedvelhető és szerethető figurát varázsolt Simon Doyle karakteréből.
   Szóval, szerintem ez is hozzájárult a Nobley imádatomhoz, de persze azért maga a karakter is igazán izgalmas, tele titkokkal és roppant változó viselkedéssel, ami a valóságban cseppet sem lenne szimpatikus, ám itt mégis szerettem.
   A többi karakter viszont nem igazán került közel hozzám, mert túlságosan szélsőségesek és furcsák voltak. Martinra haragudtam, Miss Charming idegesített, Miss Heartwrigt meg csak simán képmutatónak bizonyult.
Egyértelműen: Team Mr. Nobley
   Ha teljesen őszinte akarok lenni, akkor a film most egy picit jobban tetszett, főleg a végén lévő Nobley ki is valójában? csavarral, ami a könyvben nem így volt.
   Ám mindezektől elvonatkoztatva, csak a lényegre koncentrálva, egy igazi csajos, totálisan chick lit történet, ami bájosan vicces és kimérten elegáns. 
   Itt-ott felfedezhetőek benne a Büszkeség és balítélet legjobb pillanatai, nem mellesleg pedig, kötelező olvasmány a Jane Austen rajongóknak.
   Pár szó a borítóról:  A borító az egyik eredeti, külföldi változat, ami teljesen illik a történethez és legalább annyira színes, élettel teli, mint maga a regény.
   A rajzon ott van Jane, aki a bőröndjén ül, a háttérben pedig ott magasodik a Pembrook Park, a helyszín, ahol teljesen megváltozik az élete.

Megjegyzések