Könyvkritika: Lisa Jewell - A ​fenti lakók és Stephanie Perkins - Valaki ​van a házadban

 Sziasztok! :)
 
   Két, mostanában olvasott kötet rövid, ám annál lényegre törőbb értékelésével jövök.
    Ezek: Lisa Jewell: A ​fenti lakók és Stephanie Perkins: Valaki ​van a házadban.

Lisa Jewell
A ​fenti lakók    (The Family Upstairs)
Magyar kiadás éve: 2021

Fülszöveg:
London egyik divatos kerületében, Chelsea-ben áll egy jókora ház, amelyben egy kisbaba ébredezik a bölcsőben. Jól táplált, szépen gondját viselik. Örömmel várja, hogy valaki felvegye.
A konyhában holttestek oszlanak. Valaki sietős üzenetet firkantott melléjük. Már több napja halottak. Ki vagy kik viselték gondját a kisbabának? És hová lettek?
Két család ügyei gabalyodtak össze.
Ebben a házban nagyon sötét titkok lakoznak.

   Ezt a könyvet újfent rekord gyorsasággal olvastam ki, de most nem kimondottan azért, mert annyira tetszett, hanem mert gyorsan túl akartam lenni rajta.
   Felháborított, megdöbbentett és az a legszörnyűbb benne, hogy valóban léteznek ilyen „emberek"…
   Ha ezt a könyvet olvastam volna először Lisa Jewell-től, akkor nem biztos, hogy folytatom a további életművét.
   Az biztos, hogy az elején azt sem tudtam, hogy mi van, kapkodtam a fejem, hogy ki-kicsoda, aztán szépen-lassan beazonosítottam a szereplőket.
   Henry számomra nagyon megosztó személyiség lett, a vége miatt pont nem tudom eldönteni, hogy akkor ő most voltaképpen gonosz vagy jó? Az egyértelmű, hogy ő is áldozat volt, de ez vajon mennyire torzította el a személyiségét? :O A befejezés pontosan emiatt falkaparós és felfoghatatlan.
   Ám úgy egészében véve számomra minden felfoghatatlan volt ebben a kötetben. Undorító, beteg, perverz és sokkoló.
   A szülők és úgy egészében véve minden felnőtt, annyira szánalmas, hiszékeny, befolyásolható és akaratgyenge, hogy az valami hihetetlen.
   Justin miért nem segített a gyerekeknek? Miért tűnt el egyetlen szó nélkül? És Sally? Szintén zenész. Nem értem, komolyan.
   Felfoghatatlan, hogy lehet valaki ennyire kegyetlen, mint David és Birdie? Undorodtam tőlük. Igazi élősködők, energiavámpírok.
   Ez egy megosztó, határokat feszegető könyv, nem is tudom, hogy mit gondolok róla valójában, de az biztos, hogy örülök, amiért túl vagyok rajta és tuti, hogy sosem fogom újraolvasni. Soha!
   Pár szó a borítóról:  A borító az egyik eredeti kiadás magyarosított változata és az a mérgező növény van rajta, amelyik a kötet elején szereplő áldozatok halálát is okozta.
   Sötét, baljós és ijesztő.


Stephanie Perkins 
Valaki ​van a házadban    (There's Someone Inside Your House)
Magyar kiadás éve: 2021

Fülszöveg:
Egy ​nebraskai kisvárosban gyilkosságok sorozata veszi kezdetét. Az áldozatok mind középiskolás diákok. Az első az iskolai musical sztárja, akinek egy mosolygós fejet karcolnak a torkára. A következő halott a gimi legjobb focistája, őt megskalpolják, és péppé zúzzák az agyát. Makani Young, aki nem olyan rég költözött a városba, a barátaival együtt igyekszik rájönni, mi alapján választja ki a gyilkos az áldozatait. Eközben próbál belemerülni a suli legnagyobb magánzójával, Ollie-val kibontakozó kapcsolatába is, akinek a különcsége sokakban gyanút ébreszt.
Amikor Makanit is megtámadják, Ollie-val együtt sikerül megmenekülnie, és felismerik a tettest. Ekkor kezdődik meg az őrült hajsza. A félelem mindenhová beférkőzik. Minden egyes karakter egyedi, pedig rengeteg áldozat, gyanúsított és mellékszereplő van a könyvben. Makani karaktere csodálatosan felépített, múltjának története szimpátiát kelt az olvasókban. Néha úgy tűnik, hogy könnyedén elkaphatják a gyilkost, hiszen az többször is hatalmas hibát vét, de pont emiatt lesz a történet akciódús és letehetetlen.

   Nekem Stephanie Perkins az egyik kedvenc szerzőm, az Anna és francia csók trilógia pedig nagy-nagy kedvenc ifjúsági romantikusom tőle, főleg a névadó, első kötet.
   Ez a könyv viszont nem nyerte el a tetszésemet, leginkább pedig azért, mert a végét nagyon lezáratlannak és elkapkodottnak éreztem, egy Epilógus roppant módon hiányzott belőle, ráadásul annyira kegyetlen volt a gyilkos, hogy sokszor abba kellett hagynom az olvasást és szünetet tartanom.
   Úgy voltam vele, mint A fenti lakókkal és igyekeztem haladni vele, mert gyorsan túl akartam lenni rajta.
   Elképesztően vérengzős, brutális, tipikus horror elemekkel operáló, kaszabolós, slasher központú írás, egyszerűen fáj visszagondolnom rá.
   Nem fogom megnézni a filmet, semmiképpen, a könyvet meg viszem is vissza a könyvtárba…a lehető leghamarabb szabadulok meg tőle.
   Most valami laza, kedves kis sztorira vágyok, mert az utóbbi két kötet miatt elteltem erőszakkal. :(
   A szereplőket sem tudtam megkedvelni, nem értettem a gyilkos motivációit, mondjuk egy pszichopata elméjében ne is keressünk megfelelő magyarázatot…Aztán meg a szerelmi szál. Nem kellett volna erőlteni, annyira komolytalan volt.
   Egyedül az őszi és a közelgő Halloween hangulat tetszett.
   Ez nem az én könyvem volt, nagyon nem!
   Pár szó a borítóról:  A borító tulajdonképpen az azonos című Netflix film plakátja.
   Felül Makani, a főszereplő lány, alatta pedig egy ház, ablakában egy baljós idegen, valamint a mindent körülölelő, végtelen kukoricamező.

Megjegyzések