Könyvkritika: Riley Sager - Várj, ​amíg sötét lesz

Riley Sager
Várj, ​amíg sötét lesz  (Home Before Dark)
Magyar kiadás éve: 2021

Fülszöveg:
ELHAGYOTT HÁZ, VÁRATLAN ÖRÖKSÉG ÉS EGY MÉLYEN ELTEMETETT TITOK – vajon kiderül-e az igazság? Maggie Holt hozzászokott, hogy mindenki arról faggatja, milyen volt a Beléndek-villában élni. Huszonöt éve, még kislányként költözött a szüleivel ebbe a különös, régi házba. Ám alig három hét után, a család az éjszaka kellős közepén menekült el onnan.
Maggie édesapja később könyvet írt a kalandról a Horrorház – igaz történet címmel, ami szenzációs világsiker lett: tele túlvilági szellemekkel és megmagyarázhatatlan eseményekkel. Ám Maggie sosem hitt el egy szót se belőle. Így amikor megörökli a Beléndek-villát, habozás nélkül visszatér oda. Csakhogy a házban egyre többször tapasztal olyan hátborzongató jelenségeket, amelyekről az apja írt a könyvében.
Talán mégsem volt kitaláció az egész? És miért leskelődnek Maggie után a helyiek? Mit titkolnak előle? Mi lehet félelmetesebb még a túlvilági szellemeknél is?

   Véletlenül akadt meg a szemem ezen a regényen a könyvtárban, amikor az egyik olvasónk visszahozta.
   Első körben az keltette fel az érdeklődésemet iránta, hogy a kör alakú kis matricán, ami a borító van, ráírták: a Stranger Things producerei már lecsaptak a filmjogokra. Ez érdekes és nálam valamilyen szinten már garancia.
   Aztán elolvastam a fülszöveget, ami a negyedik évad Creel-házának jeleneteihez és az ott történt eseményekre emlékeztetett, de végül nem kölcsönöztem ki, mert eltántorított a Molyon a horror címke.
   Utálom a horrort, ha tehetem elkerülöm filmben és könyvekben is, mert egyszerűen nem az én lelkemnek való.
   Gubanc barátomnak viszont megemlítettem, pár nappal később pedig jött az értesítés a Libriből, hogy mehetek átvenni az ajándékomat...
   Eleinte nem örültem, egyáltalán nem voltam lelkes, de aztán erőt, bátorságot vettem magamon és elolvastam.
   Vajon jól tettem? Jelentem igen! :) 
   Nagyon tetszett, persze borzalmasan féltem miközben olvastam, legtöbbször esténként, Only Murders in the Building Oliver, Charles és Mabels' Ambient Room háttérzenéket hallgatva hozzá. Ha lúd, hát legyen kövér! - gondoltam, fokozzuk a borzongást. ;)
   A sztori két szálon fut, ráadásul az egyik kedvenc megoldásommal, amikor a történetben van még egy, jelen esetben a Horroház című kötet, amit hősnőnk, Maggie édesapja írt, ráadásul megtörtént események hatására. 
   Ez a múlt, ahogy feltárja előttünk a Beléndek-villa sötét rejtélyeit, valamint azt, hogy évekkel ezelőtt a Holt család miért menekült el - hátrahagyva mindent - ebből a házból.
   A jelenben pedig Maggie megörökli a villát és klisés módon, minden figyelmeztetés, minden baljóslatú történés dacára - természetesen - beköltözik oda, hogy végre-valahára megoldja a családja és az épület titkait.
   Valóban egyszerre beszélhetünk krimiről, thrilleről, de közben gótikus irodalomról, paranormális beütésekkel, kísértetekkel.
   Ez az idézet a fülszövegből: ,,Mi lehet félelmetesebb még a túlvilági szellemeknél is?" sok mindent előre elárul, rámutat olyan dolgokra, amiket csak az olvasás legvégén értünk meg és akkor bizony jól a fejünkez kaphatunk a megdöbbenéstől.
   Ennek a sztorinak leginkább a hangulatteremtés volt a fő erőssége.
   A karakterek kevésbé bizonyultak érdekesnek, nem igazán tudtam senkit sem megkedvelni, de a légkör, a vészjósló atmoszféra, a levegőben lógó, hamarosan bekövetkező borzalmak...na azok vitték igazán a prímet.
   Sokszor nem lehetett tudni, hogy mi az igazság és mi a hazugság, a kitaláció vagy éppen a lázas képzelgés. Ki vagy kik a valódi áldozatok és ki az igazi bűnös?
   A Könyv által a múlt és a jelen összekapcsolódik és szép lassan minden világossá válik, értelmet nyer.
   Számomra bőven akadtak olyan megválaszolatlan kérdések amikre nem kaptam egyértelmű válaszokat, de tudom, hogy az ilyen misztikus témájú regényeknél ez a szokás. Sok minden az olvasóra van bízva, erősen figyelni kell a jelekre és gondolkodni, önálló következtetéseket levonni.
   A lezárással viszonylag elégedett voltam, ám nyitott dolgok azért itt is maradtak még.
   Szeretném majd elolvasni a szerző, Zárj minden ajtót! című könyvét. Annak a fülszövege alapján egy újabb Gyilkos a házban sorozat légkörét sugárzó történetre számítok.
   Leginkább azoknak ajánlom, akik szeretik az okos és csavaros bűnügyi sztorikat, megspékelve rengeteg fantáziával, félelemmel, valamint valós és valótlan lidércekkel.
   Pár szó a borítóról:  A borító a német kiadás magyarosított változata.
   A vörös, vérszínű, látszólag üres, árnyakkal teli helyiség, amiben ott van az a bizonyos díszes csillár a plafonon. Ennek bőven lesz jelentősége a cselekmény során és visszatérő, fontos motívum.
   A borító szélei fehérek és ezáltal kopottas, rusztikus hatást kelt.

Megjegyzések